Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes

Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes
Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes fordi det gir bedre blodsukkerkontroll

Mennesker som har diabetes bør vurdere å spise mer plantebasert. Plantebaserte kostmønstre som vegansk og vegetarisk kan forbedre blodsukkerkontroll betydelig, viser en ny studiesammenfatning av kontrollerte intervensjonsstudier som nylig er publisert i Cardiovascular Diagnosis and Therapy. HbA1C, et parameter for langtidskontroll av blodsukkeret, var betydelig forbedret hos pasienter som fikk spise vegetarisk kost.

Stuideforfatterne oppsummerte og sammenstilte seks relevante studier. Dette var kontrollerte intervensjonsstudier med over 4 ukes varighet som undersøkte sammenheng mellom vegetarisk kosthold og blodsukkerkontroll ved diabetes type to. Man undersøkte blodsukker og endringer i langtidsparametere for blodsukkerkontroll HbA1C.

Les også: Ny nasjonal faglig retningslinje for diabetes – kosthold

Tidligere studier har vist at plantebaserte kostholdsmønstre kan forbedre langtidsblodsukkeret HbA1C med så mye som 1,2 enheter. Dette er mer enn hva man kan oppnå med tabletter.

Bakgrunnen for studiesammenfatningen: Tidligere undersøkelser viste sammenheng mellom vegetariske kostholdsmønstre og forbedringer av blodsukkerkontroll ved diabetes. Sammenhengen er dog ikke godt nok etablert. Det har ikke vært utført sammenfatning av forskningen på området.

«Consumption of vegetarian diets was associated with a significant reduction in HbA1c» «Consumption of vegetarian diets is associated with improved glycemic control in type 2 diabetes.»

«Earlier studies had shown that plant-based diets could improve a key indicator of blood sugar control, called hemoglobin A1c, as much as 1.2 points, which is far greater than the effect of typical oral diabetes medicines. The new study is a meta-analysis, widely considered the highest level of scientific evidence. Focusing on longer-term effects and combining the results of all available studies, the benefit of leaving out meat, cheese, and eggs was as much as 0.7 points in some studies, and averaged about 0.4 points overall. Most of the studies did not require participants to reduce their calorie or carbohydrate intake.»

Studien er publisert i  Cardiovascular Diagnosis and Therapy. Lenken finnes her

Kilde: Yokoyama Y, Barnard ND, Levin SM, Watanabe M. Vegetarian diets and glycemic control in diabetes: a systematic review and meta-analysis. Cardiovasc Diagn Ther. 2014;4:373-382.

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s