Langtidsblodsukker forbedret på kost uten kjøtt og melk

Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes
Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes fordi det gir bedre blodsukkerkontroll

Langtidsblodsukker blir bedre med vegetarkost, viser en systematisk oversikt fra 2014. Mennesker som har diabetes bør vurdere å spise mer plantebasert. Plantebaserte kostmønstre som vegansk og vegetarisk kan forbedre blodsukkerkontroll betydelig, viser en ny studiesammenfatning av kontrollerte intervensjonsstudier som nylig er publisert i Cardiovascular Diagnosis and Therapy. HbA1C, et parameter for langtidskontroll av blodsukkeret, var betydelig forbedret hos pasienter som fikk spise vegetarisk kost.

Stuideforfatterne oppsummerte og sammenstilte seks relevante studier. Dette var kontrollerte intervensjonsstudier med over 4 ukes varighet som undersøkte sammenheng mellom vegetarisk kosthold og blodsukkerkontroll ved diabetes type to. Man undersøkte blodsukker og endringer i langtidsparametere for blodsukkerkontroll HbA1C. Plantebasert kosthold er i 2021 bredt anbefalt ved diabetes-2

Også tidligere forskning viser at HbA1C (langtidsblodsukker) blir bedre på plantekost

Tidligere studier har vist at plantebaserte kostholdsmønstre kan forbedre langtidsblodsukkeret HbA1C med så mye som 1,2 enheter. Dette er mer enn hva man kan oppnå med tabletter.

Bakgrunnen for studiesammenfatningen: Tidligere undersøkelser viste sammenheng mellom vegetariske kostholdsmønstre og forbedringer av blodsukkerkontroll ved diabetes. Sammenhengen er dog ikke godt nok etablert. Det har ikke vært utført sammenfatning av forskningen på området.

“Consumption of vegetarian diets was associated with a significant reduction in HbA1c” “Consumption of vegetarian diets is associated with improved glycemic control in type 2 diabetes.”

“Earlier studies had shown that plant-based diets could improve a key indicator of blood sugar control, called hemoglobin A1c, as much as 1.2 points, which is far greater than the effect of typical oral diabetes medicines. The new study is a meta-analysis, widely considered the highest level of scientific evidence. Focusing on longer-term effects and combining the results of all available studies, the benefit of leaving out meat, cheese, and eggs was as much as 0.7 points in some studies, and averaged about 0.4 points overall. Most of the studies did not require participants to reduce their calorie or carbohydrate intake.”

Studien er publisert i  Cardiovascular Diagnosis and Therapy. Lenken finnes her

Kilde: Yokoyama Y, Barnard ND, Levin SM, Watanabe M. Vegetarian diets and glycemic control in diabetes: a systematic review and meta-analysis. Cardiovasc Diagn Ther. 2014;4:373-382.

Oppsummert forskning viser også at plantebasert kosthold beskytter mot diabetes og hejrte- og karsykdom

Les også: Ny nasjonal faglig retningslinje for diabetes – kosthold

Leave a Reply

%d bloggers like this: