Dropp melken, spis hvite bønner!

kalsium fra grønnkål, hvite bønner,
Spis variert og få i deg kalsium fra grønnkål, hvite bønner, appelsiner, rotfrukter, fiken er sunne kilder til kalsium

Hvordan få i seg kalsium uten melkeindustriens oppfinnelse «tre om dagen»? Tre om dagen for kalsiumets skyld behøver ikke være melk – du kan få i deg kalsium gjennom et sunt og variert kosthold. Det er mange sunne matvarer fra planteriket som inneholder kalsium: Hvite bønner, grønnkål, okra, tofu, fiken, appelsiner, rotgrønnsaker, brokkoli og andre typer kål. I tillegg til kalsium er disse rike på mange andre viktige næringsstoffer, antioksidanter og kostfiber. Å supplere med ett glass kalsiumberiket soyayoghurt gjør det lettere for å dekke dagsbehovet på 800 mg kalsium, i tillegg til at det er en fodel helsemessig. Helsemyndighetene i USA anbefaler f.eks. soya  som en del av et sunt kosthold.

Hvorfor kalsium uten melk?

Forskning viser at melk og meieriprodukter har en del ulemper  Norske helsemyndigheter gir derfor ikke kvantitative anbefalinger om å drikke melk. For eksempel viser en fersk svensk studie at melkedrikking kan fordoble risikoen for å dø dor tidlig og øke risiko for benbrudd  Tidligere undersøkelser har også vist sammenheng mellom f.eks. testikkelkreft og melkedrikking.

Tre om dagen er melkeindustriens egenerklærte forslag og har lite med helsemyndighetenes råd å gjøre. Å satse på å spise mer planter er derimot i tråd med anbefalinger fra helsemyndigeheter, ernæringsfysiologer og lege i mange land.

Er skolemelkordningen norsk melkepropaganda? Sitater fra interne dokumenter

Hvite bønner – mye protein, jern og kalsium

100 gram tørkede hvite bønner inneholder hele 10,4 gram jern, 23 gram protein (en halvparten eller en tredel av dagsbehovet – avhengig av hvor mye du veier), 240 gram kalsium (en fjerdedel av dagsbehovet), 15 gram fiber (over halvparten av dagsbehovet) og sink (halvparten av dagsbehovet). I tillegg er hvite bønner rike på vitamin B1 (en tredjedel av dagsbehovet), folat (120 % av dagsbehovet), kalium og magnesium. Bønner gir kun 312 kcalorier (enda mindre hvis man trekker fra fiber), der mesteparten kommer fra protein og sunne, langsomme karbohydrater, noe som ibdrar til stabilt blodsukker.

Les også om jern, kalsium, protein, bønner og blodsukker

Oppskrifter med bønner finner du her  http://vegetarbloggen.com/tag/hvite-b%C3%B8nner/  Lærer du noen gode oppskrifter, kan du fint få i deg over 100 gram hvite bønner om dagen.

Les også:

Grønnkål

Grønnkål er en annen naturlig supermat som er rik på kalsium. 200 gram grønnkål gir hele 314 mg kalsium – over dobbelt så mye som ett glass melk! Dette er mer en en tredjedel av dagsbehovet.Uten å snakke om jern, kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, folat, viatmin C og spesielt mye antioksidanter.

Oppskrifter med grønnkål finner du for eksempel her

Okra er en annen kalsiumrik grønnsak som selges på innvandrerbutikker.

Appelsiner inneholder 42 gram kalsium per 100 gram appelsin. En stor appelsin veier litt over 400 gram, og dekker dermed nesten en fjerdedel av dagsbehovet for kalsium. Å spise en appelsin daglig er en stor fordel. I tillegg til vitamin C er apelsin rik på fruktsyrer, noe som gjør opptaket av jern og andre næringsstoffer fra maten mye mer effektiv.

Tørkete aprikoser  er en annet supersunn frukt som er både rik på jern, kalsium, kalium, antioksidanter, fiber o.a.

Tofu, soyabønneost, er spesielt rik på kalsium. Tofu smaker ikke mye i seg selv, men tar til seg smaken av marinader.

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s