Svensk studie 2014 og 2017: Melk øker risiko for å dø for tidlig, risiko for benbrudd og betennelse

Melk-risiko-dø for tidlig, hoftebrudd-betennelse
En svensk studie – både fra 2014 og fra 2017 – viser at melk er en risikofaktor for å dø for tidlig, hoftebrudd og betennelse.

En ny stor svensk oppfølgingsstudie fra 2014 på over 100000 svensker viser at melkedrikking kan øke risiko for å dø for tidlig, øker risiko for lårhalsbrudd og kan stimulere betennelsesprosesser i kroppen. Studien  viser en økt risiko for benbrudd og tidlig død hos dem som drakk mest melk. Forskerne fulgte 61 433 kvinner og 45 339 menn i over 20 og 11 år.

En studie fra 2017, av samme hovedforfatter, bekrefter resultatene, noe DN melder om 15. februar 2017:

«Lavest risiko for tidlig død hadde kvinner som ikke drakk melk eller drakk maksimalt ett glass per dag, og samtidig spiste frukt og grønnsaker minst fem ganger per dag. Kvinner som drakk minst tre glass melk per dag og spiste frukt og grønnsaker maksimalt en gang per dag hadde til sammenligning hele tre ganger høyere risiko for tidlig død.

Professor Karl Michaëlsson sier til Uppsala Nya Tidning at det ikke er hans oppgave som en enkelt forsker å komme med kostholdsråd, men at de nå har en studie som er unik i verden og som peker i samme retning som tidligere studier; høyt melkekonsum fører på sikt til dårligere helse, mens høyt inntak av frukt og grønnsaker fører til et lengre liv.»

Hele studien kan du lese her

Utdrag fra studien Milk, Fruit and Vegetable, and Total Antioxidant Intakes in Relation to Mortality Rates: Cohort Studies in Women and Men | American Journal of Epidemiology | Oxford Academic:

«Compared with low consumption of milk (<1 glass/day) and high consumption of fruits/vegetables (≥5 servings/day), time-updated information revealed an adjusted hazard ratio for death of 2.79 (95% confidence interval (CI): 2.42, 3.21) in women who consumed ≥3 glasses of milk/day and <1 serving/day of fruit/vegetables and a hazard ratio of 1.60 (95% CI: 1.40, 1.82) in women who consumed the same amount of milk but ≥5 servings/day of fruits/vegetables. The same comparisons in men, based on a single food frequency questionnaire, displayed hazard ratios of 1.31 (95% CI: 1.14, 1.51) and 1.07 (95% CI: 0.97, 1.18), respectively.»

Dette er ikke den første studien som viser at melkedriking kan ha flere ulemper.

Les også: 

Det ble funnet at kvinner som drakk mer enn tre glass melk om dagen hadde 93 prosent økt risiko for tidlig død sammenlignet med de som drakk mindre enn ett glass per dag. For hvert daglige glass melk økte risikoen for tidlig død med 15 prosent hos kvinnene og med tre prosent hos mennene. Hos kvinner ble det også sett at for hvert glass melk økte risikoen med to prosent for alle brudd, og med ni prosent for hoftebrudd.

«In women the adjusted mortality hazard ratio for three or more glasses of milk a day compared with less than one glass a day was 1.93 (95% confidence interval 1.80 to 2.06). For every glass of milk, the adjusted hazard ratio of all cause mortality was 1.15 (1.13 to 1.17) in women and 1.03 (1.01 to 1.04) in men.»

Videre, i underutvalg av ytterligere to kohorter, en av menn og en av kvinner, ble en positiv sammenheng sett mellom melkeinntak og både urinutskillelse av 8-iso-PGF2a (en biomarkør for oksidativt stress) og serum-interleukin 6 (hovedmarkør for betennelse).

Andre kilder til kalsium

Melk har alltid vært fremhevet som en viktig kilde til kalsium. Inntak av kalsium har betydning for benhelse, men statistiken viser at land der man drikker minst melk har ikke høyest forekomst av benskjørhet, men heller lavest.

Norsk anbefaling om at magre meieriprodukter bør inngå i kosten er kun basert på å sikre inntaket av næringsstoffer, først og fremst kalsium og jod.

Les også:

Andre kilder til jod enn melk

I norsk kosthold er det melk som er den største kilden til jod. Likvel er det omtrent 15 % norske gravide kvinner som har jodmangel. Tangmel, taremel og havsalt er gode kilder til  jod.

Les også:

Dropp kumelk, spis hvite bønner!

Lettmelk eller helmelk?

Kilder:

  1. Karl Michaëlsson, Alicja Wolk, Sophie Langenskiöld, Samar Basu, Eva Warensjö Lemming, Håkan Melhus, Liisa Byberg: Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies, BMJ 2014; 349 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.g6015 (Published 28 October 2014) Cite this as: BMJ 2014;349:g6015 Lenke til studien er her
  2. Karl Michaëlsson Alicja Wolk Håkan Melhus Liisa Byberg: Milk, Fruit and Vegetable, and Total Antioxidant Intakes in Relation to Mortality Rates: Cohort Studies in Women and Men. Am J Epidemiol 1-17. DOI: https://doi.org/10.1093/aje/kww124
    Published: 10 February 2017
  3. Lampe JW. Dairy products and cancer. J Am Coll Nutr2011
  4. Park, Kim, Kim, Lee, Lee, Chung.: A milk protein, casein, as a proliferation promoting factor in prostate cancer cells. World J Mens Health. 2014 Aug;32(2):76-82. doi: 10.5534/wjmh.2014.32.2.76. Epub 2014 Aug 26.
  5. Song Y, Chavarro JE, Cao Y, Qiu W, Mucci L, Sesso HD, et al. Whole milk intake is associated with prostate cancer-specific mortality among U.S. male physicians. J Nutr2013

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s