Bakterier i kylling og hva spise istedenfor

Multiresistente bakterier i kylling
Det er påvist multiresistente bakterier i norsk kyllingkjøtt
Det er oppdaget multiresistente bakterier i norsk kyllingkjøtt (1). Derfor blir vi oppfordret til en god kjøkkenhygiene. Ved å droppe kyllingkjøttet og erstatte det med f.eks. belgvekster kan man både slippe bekymringene om multiresistente kyllingbakterier og spise sunnere. Kjøp sopp, kikerter, kikertmel, tofu o.l. og prøv nye oppskrifter! Disse er ikke bare rike på protein, men også på fiber, antioksidanter og andre sunne plantestoffer.

Les også: Nye kyllingbakterier påvist – bønner og linser er trygt og sunnere

Ved å erstatte kylling med linser, bønner, kikerter, soyakjøtt, tofu og soyakjøttdeig kan man enkelt få (mer enn) nok protein. I tillegg kan man både sikre inntak av fiber (noe verken kylling eller andre matvarer fra dyreriket inneholder) og mange sunne, helsefremmende plantestoffer som ikke finnes i kylling. Det er også mange kjente helsefordeler med plantebasert kosthold.

Belgvekster

Utfordringen her er å prøve nye oppskrifter og finne ut hva du liker best. Hummus og falafel er verdt å prøve. Mange gode oppskrifter finner du på nettet, for eksempel denne oppskriften på hummus av svarte bønner. Bloggene Veganmisjonen og Vegetarbloggen anbefales.

Soyaprodukter

I tillegg til fullverdig protein (2) inneholder soya plantestoffer som kan være gunstige mtp. hjertehelse og kolesterolnivå (plantesteroler) og redusere plager ifm. overgangsalderen (fytoøstrogener, isoflaviner) (2). Det er ikke alle soyaprodukter som inneholder disse stoffene. Tofu og soyamelk er rike på plantestoffer, men f.eks. soyakjøttdeig, som er isolert soyaprotein, er fri for østrogenlignende stoffer.

Tofu får du kjøpt på innvandrerbutikker, helsekostbutikker og mange Rema 1000 butikker.

Soyakjøttdeig og soyaburgere finner du i frysedisken i mange matvarebutikker.

Soyakjøtt får du tak i helsekostbutikker og innvandrerbutikker, eller du kan bestille det på nettet, f.eks. via iherb.com

Stekt sopp

Stekt portobellosopp og andre typer sopp smaker godt og har konsistens mange liker. Stekt sopp inneholder mindre protein enn kylling, men dette er ikke er et problem hvis du spiser variert ellers. Les mer hvordan sette sammen et sunt kosthold.

Kilder:

  1. http://www.side2.no/matekspert-tr-ikke-ta-i-ra-kylling—foreslar-risikomerking/8484849.html
  2. http://www.veganhealth.org/articles/protein#table3
  3. http://atvb.ahajournals.org/content/26/8/1689.full
  4. Ernæringsfysiolognettsiden  http://www.veganhealth.org/articles/soy

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold