Vegetarkost uten egg og melk er sunnest

Vegansk kosthold beskytter mot hjerte- og karsykdommer, overvekt og diabetes
Vegansk kosthold (vegetarkost uten egg eller melk) beskytter mot hjerte- og karsykdommer, visse typer kreft, overvekt og diabetes, viser en ny studie

Vegetarisk kosthold, dvs. kosthold uten kjøtt eller fisk har i flere studier vist seg å ha mange helsefordeler, først og fremst redusert risiko for å dø av hjerteinfarkt, men også redusert risiko for utvikling av diabetes type to, fedme og visse typer kreft. I en artikkel som nylig er publisert i tidskriftet Nutrients har forskerne sammenfattet flere tidligere studier utført på ulike typer vegetarianere. Føtst og fremst var resultatene til flere Adventiststudier analysert, Adventist Health Studies.

Les også:

Vegansk kostholdsmønster enda sunnere enn vegetarisk

Resultatene til denne sammenfatningen viser entydig (igjen) at vegetariske kostholdsmønstre reduserer risikoen for de ovennevnte livsstilssykdommene. Sammenlignet med lakto-ovo-vegetariske kostholdsmønstre (kostholdsmønster uten fisk og kjott men med egg og meieriprodukter) har vegansk kostholdsmønster (kosthold uten noen form for animalske produkter, heller uten egg eller meieriprodukter)  i denne sammenfatningen ytterliggere risikoreduksjon for utvikling av overvekt, høyt blodtrykk, diabetes type to og for tidlig død av hjerte- og karsykdom. Menn hadde større helsegevinst av vegansk kosthold enn kvinner.

Les også: Hva sier forskning om kosthold og helse

I USA er 5 % vegetarianere og 2 % veganere.

«Vegetarian diets confer protection against cardiovascular diseases, cardiometabolic risk factors, some cancers and total mortality. Compared to lacto-ovo-vegetarian diets, vegan diets seem to offer additional protection for obesity, hypertension, type-2 diabetes, and cardiovascular mortality. Males experience greater health benefits than females.»

Les hele studien her här.

Kilde: Lap Tei Le, Joan Sabaté. Beyond Meatless, the Health Effects of Vegan Diets: Findings from the Adventist Cohorts. Nutrients 2014, 6, 2131-2147; doi:10.3390/nu6062131

Er melk sunt? Les mer om melk og meieriprodukter og helse:

 

 

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s